Dyrepasserlinjen

Dyrepasser er for dig, der gerne vil arbejde med dyr, hvor du skal sørge du for, at dyrene trives og lærer alt, hvad du skal vide om dyrenes biologi, korrekt fodring, avl samt sygdom og sundhed.

Undervisningen

Du skal fodre og passe dyrene, gøre rent efter dem og planlægge avl. Du vil lære om sikkerhed, om stald- og bursystemer samt produktionen af disse, så du ikke kommer til skade eller risikerer at dyrene stikker af. Du vil få basal viden om foder og strøelse lige såvel som du vil få en øget viden om forskellige dyregrupper. Ved skoleårets start stifter du også bekendtskab med høst og hø, halm og wrap som er hovedbestanddelen af dyrenes foder.

Du vil møde en række specielle dyr og dyregrupper fra zooverden – alt lige fra foderdyr som insekter, kyllinger, mus og rotter – til rovdyr, krybdyr og eksotiske klov- og hovdyr.
Du vil lære om dyrs trivsel og opleve adfærden for en masse dyr fra det danske landbrug, såsom køer, grise, får, geder, ænder og høns. Skolens dyr indgår i madproduktionen og med udgangspunkt i begrebet ”Jord til bord” indgår vores opdræt som supplement til køkkenets madproduktion. Efter den daglige pasning bliver der også masser af tid sammen med dyrene.

Noget for dig

Hvad enten du gerne vil snuse til uddannelsen som dyrepasser, faglært landmand, veterinærsygeplejerske m.m. – eller bare gerne vil have et spændende år helt tæt på dyrene, er dyrepasserlinjen for dig.

Praktik og teori

Du præsenteres for forskellige typer af dyredrift. Dette sker ved på besøg forskellige steder hvor der arbejdes med dyr og der hvor du måske en dag vil finde dit rigtige job eller bare blive inspireret til et liv med dyr. Vi besøger forskellige zoologiske haver og dyreparker, vi besøger forskellige slags landbrug med dyrehold, skoler og dyreinternater. Vi kommer alle tænkelige steder hvor der arbejdes med dyr og det både økologisk og konventionelt.

"Et super stærkt sammenhold"

Mette Villadsen

Dyrepasserlinjen

"Jeg fandt ud af, at jeg ikke skal være dyrepasser, men landmand"

Emil Buchholtz

Årgang 2021/2022

"Jeg overvandt min frygt for slanger"

Charlene Malm

Dyrepasserlinjen

"Jeg valgte dyrepasser linjen fordi det er det jeg drømmer om at være"

Marc Gindeberg-Solander

Dyrepasserlinjen

På Bindernæs Efterskole har vi vores egen minidyrepark, der er åben for gæster i dagtimerne. Som elev er du med til at passe dyreparken, der altid skal være klar til at modtage gæster. Det er god træning til dig, som vil forsætte din uddannelse som dyrepasser.

Derudover har skolen egne stalde til brug for de større dyr i vintermånederne. Mange af dyrene går i vores løsdriftsstalde men især når fårene lemmer eller koen kælver er det rart at kunne sætte dem på strøelse. Efter vinteren kommer foråret og der har vi gang i vores rugemaskiner og fra marts og frem til sommerferien pibler det med liv fra klækkede hønse, ande- og gåseæg. Kaninerne hopper rundt i vores nyanlagte kaninhøj.

På Bindernæs Efterskole kan du medbringe dit eget kæledyr. Har du en hamster, snog, undulat eller et andet kæledyr kan du også tage den med på efterskole. Du skal blot du tage ansvar for dens trivsel og fodring. Egne kæledyr og skolens mere eksotiske dyr som skildpadden og skægagamer bor i skolens dyrepasserhus, hvor du kommer til at tilbringe mange fritimer sammen med de andre dyrepasserelever, hvor I tit vil mødes og dyrke fællesskabet om dyrene.

Med andre ord dyrepasserlinjen har alt det du drømmer om hvis dit liv skal være sammen med dyr.