Håndværkslinjen

På Håndværk anvender vi håndværket i større sammenhænge, vi arbejder med mindre opgaver på skolen, hvor vi anvender det rigtige håndværk og selvfølgelig egenproduktion af selvvalgte opgaver.

Undervisningen

Du vil komme til at arbejde både indendørs og udendørs igennem skoleåret. I de perioder, hvor vejret er udfordrende arbejdes der på skolens værksteder, hvor vi har værktøjslære og bestræber os på at lave produkter og forberede konstruktioner, som vi monterer når vejret er tillader det. Meget af det vi konstruerer på linjefaget er noget som kommer op på skolen og bliver brugt. Det kan være alt lige fra plankeværk til jernlåger, støbearbejde og reparation af skolens mange bygninger og faciliter i dyreparken samt vedligeholdelse af vores maskiner.
Vi redesigner løbende skolens omgivelser, så vi fastholder en pæn og imødekommende skole. Det betyder at vi indgår i et tæt samarbejde med skolens pedeller.

Håndværket

På håndværkslinjen stifter du bekendtskab med flere håndværksfag som f.eks. tømrer, smed, murer, elektriker m.m., og du vil deltage i et §17-sikkerhedskursus

Undervisningen foregår på skolens arealer og værksteder. Vi overholder naturligvis reglerne for brug af farlige værktøjer, men vi formår stadig at få fremstillet, vedligeholdt og produceret nyt ved hjælp af gode teknikker og godt håndværktøj.

"Jeg synes det er fedt, at man kan prøve så mange forskellige håndværk, og lærer så meget forskelligt, og især menneskerne gør det også til noget helt specielt"

Majse Pedersen

Årgang 2022/23

"Jeg har valgt Bindernæs Efterskole og håndværkslinjen, da jeg godt ville lære, at bruge mine hænder og finde ud af hvad jeg skal efter 9. Klasse. Det er megafedt, at vi prøver en masse forskellige håndværk og besøger forskellige steder som f.eks. erhvervsskoler og så vi kan få en fornemmelse af deres uddannelsestilbud. Håndværkslinjen har hjulpet mig med at finde ud af, hvad jeg gerne vil være og hvad jeg ikke skal være"

Bianca Nielsen

Årgang 2022/23

Ture ud af huset

Håndværk tager også på en del ture i løbet af skoleåret, der vil være besøg på virksomheder, ”DM i Skills”, fagrelaterede museer, arbejdende værksteder m.m. – Alt dette skulle gerne være med til at forberede håndværkseleverne til at vælge deres uddannelsesretning inden for håndværksfagene.