Naturlinjen

Drømmer du om et efterskoleår med jagt, fiskeri, naturoplevelser og gerne vil lære at udnytte naturen på den bæredygtige måde – så er det nu du skal læse videre.

En naturlig forklaring

Dine øjne åbnes for den natur der findes lige uden for byskiltet. Du får en almen praktisk viden om naturen, så du kan nyde, påskynde, forstå og udnytte de små og store oplevelser naturen giver. En fugl er ikke bare en fugl, et træ er ikke bare et træ. Planter og dyr har navne. Noget kan spises, andet kan ikke. I undervisningen færdes du så meget som muligt der hvor planterne gror og dyrene bor.

Der arbejdes ofte med de samme ting flere gange. Indlæringen styrkes ved at du ofte bruger alle dine sanser i undervisningen. Emnerne som berøres, repeteres løbende, ofte fordi vi kommer ind på det i andre sammenhænge.

"Jeg synes, at andre skal vælge naturlinjen fordi det er en virkelig hyggelig linje, hvor der er et godt forhold mellem elever og lærere. Det er mega fedt, at man kan være udenfor og prøve forskellige ting som man ikke har prøvet før."

Nanna Winther Sørensen

Naturlinjen

"Det bedste ved naturlinjen er, at man kan komme ud og nyde naturen sammen med sine venner, have det hyggeligt og samtidig lære noget. "

Christian Madsen

NAK & ÆD

NAK & ÆD betyder på Bindernæs, at vi høster overskuddet af de dyr og planter naturen giver os. Faget kaldes natur, men navnet ”nak og æd” rammer præcis det linjefaget handler om.

Undervisning

Naturlinjen handler om planter, fugle, pattedyr, jagt, fiskeri, køkkenhaven og bålmad. Gennemgang af naturlig- og menneskeskabte ændringer af økosystemet. Vi lærer om biodiversitet med udgangspunkt i det lillevandhul, åen, opstemninger, dræning og udsætning af dyr og planter der ændrer biotopen og biodiversiteten – den biologiske mangfoldighed.

Vi fanger havørreder, skrubber og hornfisk. Vi plukker bær og laver most. Vi afholder og deltager på jagter.

Der bruges mange hyggelige dag- og aftenstimer med lejrbål, bålpandekager og snobrød. Mindst en gang om året tager natureleverne ud på den årlige friluftstur, hvor eleverne i grupper, bygger deres egen lejr, hvor skal kunne sove, opholde sig og lave mad i deres selvbyggede køkken.

Naturholdet har mange faciliteter i naturen, ofte tager holdet afsted i en af skolens busser for at gå på opdagelse, lave friluftsaktiviteter, fiske, jage og sanke.
Vi laver, i både fællesskab og grupper, gourmet-middage over bål i vaskeægte ”nak og æd-stil” af vildt, som er nedlagt på jagterne, fisk, som vi selv har fanget og grøntsager vi selv har dyrket/høstet.

Stik en skrubbe og nak en hane

På naturlinjen overnatter vi naturen i bivuak som vi selv har bygget. Menuen består af fisk som fanges i et garn, og en hane, som mister hovet og efterfølgende plukkes og tilberedes over bål.

Det at lære naturen at kende, og det at lære at udnytte den på en bæredygtig måde, er med til at udvikle din holdning til hvad du mener er rigtigt og forkert. Mennesker har ofte nogle meninger til tingene, som er truffet ud fra overskrifter i medierne. Når de får et mere indgående kendskab til tingene ændres deres holdning ofte. Det er en fornøjelse når det sker i naturundervisningen.