Om skolen

På Bindernæs Efterskole er vi ca. 50 engagerede personaler, som brænder for efterskolelivet og som vil gøre deres ypperste for, at give vores elever et efterskoleår fyldt med masser af nye indtryk og oplevelser for livet.

Historie og formål

Som en følge af SID ́s (i dag 3F) arbejde med skolebøgernes indhold i midten af halvfjerdserne, besluttede ca. 60 SID afdelinger øst for Storebælt sig for at oprette en efterskole ud fra fagbevægelsens ideologiske synspunkter. Denne efterskole begyndte, som et alternativ til de eksisterende efterskoler, sin undervisning på Bindernæs ved Rødbyhavn i 1979. Efter endt om- og tilbygning i skoleåret 1991-92 samt tilbygning af hal og ridehal/udendørsfaciliteter i 2004 og 2020 fremstår skolen bygningsmæssigt som en stor flot skole med mange muligheder.

Vision

I disse smukke rammer arbejder vi målrettet mod at udleve vores vision:
– Bindernæs Efterskole er for elever, der har interesse for en af vore linjer og som gennem undervisning og aktiv deltagelse, vil blive dygtigere til faget.
– Bindernæs Efterskole er for elever og ansatte, der gennem sit stærke engagement inden for sin egen interesse vil berige sin omverden på skolen med sit engagement og derigennem selv blive beriget.
– Bindernæs Efterskole er for elever, som vil prøve det unikke ved fælleskabet, have masser af gode oplevelser individuelt såvel som i fællesskab med andre – en oplevelse for livet!

Engagement

Hvis du engageret går aktivt ind i fællesskabet med en vilje til at yde dit bedste, kan du også vente, at andre vil gøre det samme, og du vil erfare, at solidaritet, tillid, ansvar, udvikling og respekt gør stærk. Vores fortolkning af disse begreber kan du finde tydeligt beskrevet i vores værdigrundlag, husregler samt politikker, der alle kan findes på vores hjemmeside.

Elevrådet

Elevrådet, som er demokratisk valgt, er elevernes talerør, når de ønsker ændringer i hverdagen, fællesarrangementer eller har lyst til, at afholde egne temafester m.m. på skolen. Det er en selvfølge at alle elevrådsarrangementer er alkoholfrie jf. skolens politikker.

Vidste du at ...

Vores erhvervsrettede linjefag dyrepasser, håndværk og styling understøtter elevernes interesse og faglige kompetencer til en videre erhvervsuddannelse.