Visitation
Bindernæs Efterskole visiterer eleverne til vores inklusions- og specialundervisningstilbud. Eleverne, der modtager inklusions- eller specialundervisning, skal være berettiget til at opnå inklusions- eller specialundervisningstilskud i henhold til gældende regler.
Teoriundervisning
Fra skoleåret 20/21 skal alle elever i 8. klasse aflægge prøve i et praktisk/musisk fag. Bindernæs Efterskole tilbyder håndværk og design som prøvefag i 8. klasse.
Den prøveforberedende del indeholder alle de skolefag, elever kan aflægge folkeskolens prøver i, dog har vi fået fritagelse for undervisning i Kristendom. De almindelige skolefag har vi hele året igennem, og der vil i perioder være projektrelateret undervisning. I 10. klasse kan du vælge fysik som tilbudsfag. Det vælges for et skoleår.
Specialundervisning
Specialundervisningstilbuddet er til elever, der har behov for støtte i den almene undervisning i mindst ni undervisningstimer á 60 minutter ugentligt. Dette kræver en aktuel skriftlig udtalelse fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) i elevens hjemkommune om, at elevens støttebehov er på mindst ni ugentlige undervisningstimer. Skolen udar-bejder en skriftlig plan for indsatsen for eleven og evaluerer løbende denne.
For yderligere beskrivelse af undervisningens tilrettelæggelse henvises til vores indholdsplaner.
Søg inklusions- eller
specialundervisning
Hvordan søges der om inklusions- eller specialundervisning?
Skolens kontor kontaktes, hvorefter hjemmet sender skriftlig dokumentation fra tidligere skole – f.eks. en faglærerudtalelse, PPV eller anden relevant dokumentation for, at eleven har behov for at modtage inklusions- eller specialundervisning.
Tilbuddet kortlægges for forældre, og herefter vurderes elevens behov ud fra samtale med forældre og elev. Faglige vanskeligheder synliggøres, og der udfærdiges en skriftlig handleplan.
Bindernæs Efterskole søger herefter inklusions- eller specialundervisningstilskud.
Skriftlig handleplan
Der bliver udarbejdet en skriftlig inklusions- eller specialundervisningsplan, som beskriver elevens behov og hvilken målsætning, der er sat for eleven. Planen bliver evalueret løbende gennem skoleåret og er udarbejdet jf. vejledning fra Efterskoleforeningen.