Det formelle

Loven om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne skal forbedre borgernes muligheder for at sammenligne skoler, uddannelser og uddannelsesinstitutioner. For at kunne foretage et kvalificeret valg af uddannelsesinstitution, skal den enkelte borger kunne sammenligne de aktiviteter og mål, skolerne og uddannelsesinstitutionerne arbejder med, og de resultater, der opnås.

Åbenhed og gennemsigtighed

Karakter og uddannelse

Under henvisning til lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. § 2, stk. 1 og for at kunne se nøgletal for vore tidligere elevers karakterer, videre gang gennem uddannelses-systemet, kan vi henvise til følgende links:

Efter efterskolen – Overgangsfrekvens

Karaktergivning 9. og 10. klasse

I øvrigt henviser vi til vores egen evaluering af undervisningen, og seneste evaluering kan ses her.

Evaluering

Se skolens sidste Elevmiljøundersøgelse hvor vi har haft fokus på skolens linjefag.

Som led i undervisningen skal skolen mindst en gang årligt foretage evaluering af elevernes udbytte af undervisningen. Evalueringen danner grundlag for, at undervisningen tilrettelægges, så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger, med det formål, at eleven så vidt muligt tilegner sig de kundskaber og færdigheder, der følger af fastsatte mål. Se seneste evalueringer her: “Evaluering af skolens undervisning“.

Evaluering af værdigrundlag

 

Trivselsundersøgelse

Trivselsundersøgelse 2025/26

Bindernæs Efterskole har i skoleåret 2025/26 afholdt en trivselsundersøgelse, hvor eleverne, via et spørgeskema, har besvaret trivselsspørgsmål, der er relevante for et efterskoleophold.
Folkeskolens trivselsmålinger kan derfor ikke sammenlignes med denne undersøgelse, da spørgsmålene er udarbejdet med blik for, at trivslen på en efterskole indeholder andre elementer, end i en almen folkeskole. Alligevel er trivselsindikatorer fra folkeskolens målinger inddraget i denne undersøgelse.

Undersøgelsen er opdelt efter klassetrin, og der kan, i resultaterne, spores en forskel i forhold til oplevelse af trivsel på de enkelte klassetrin.
Undersøgelsen tegner et billede af, at størstedelen af eleverne i både 8. 9. og 10. klasse generelt er glade for at gå på Bindernæs Efterskole, og de oplever ligeledes sig som en del af fællesskabet på skolen.

Vi har på Bindernæs Efterskole et ungesyn, som anvender selvbestemmelsesteorien, hvor autonomi, relationer/samhørighed og kompetencer er psykologiske behov, som bliver indtænkt i efterskoleopholdet. Det er derfor vigtigt, at eleverne oplever, at de kan se mening med en given opgave og kan føle autonomi og medbestemmelse både i undervisningen, på linjefaget og i fællesskabet. Det betyder ikke, at der er dømt ”fri leg”, men at der inden for rammerne af en given situation kan skabes mulighed for elevernes medbestemmelse.
Sammen med medbestemmelse er vi ligeledes opmærksomme på hele tiden at skabe rammer, der kan fordre elevernes relationer til hinanden, til de voksne, i undervisningen, på linjefaget, på værelset – både individuelt og i fællesskabet på skolen.

Resultaterne vil blive brugt til at styrke skolens arbejde med trivsel, med fokus på elevernes oplevelse af medbestemmelse samt skolens faglige og sociale rammer, understøttet af skolens ungesyn.

Trivselsundersøgelsen gennemføres en gang årligt.

Undersøgelsens data kan ses nedenfor:
10. klasse
9. klasse
8. klasse

Vedtægter

Bindernæs Efterskole & Fri Fagskole har den 22. april 2025 offentliggjort vedtægter godkendt på den ordinære generalforsamling den 15. april 2025. Vedtægterne er senest godkendt af ministeriet den 30. april 2025.

Se Bindernæs Efterskole & Frifagskoles senest vedtagne og godkendte vedtægter her

Skolens bestyrelse selvevaluerer hvert år skolens virksomhed i forhold til skolens værdigrundlag, og denne kan rekvireres via kontakt til skolen.

Efterskolernes sekretariat

Er stedet, hvor du kan hente oplysninger om alle landets efterskoler samt oplysninger om, hvilke skoler der har ledige pladser.

Efterskolernes Sekretariat

Indholdsplaner

Der udarbejdes til hvert skoleår indholdsplaner, som beskriver undervisningen på Bindernæs Efterskole og Bindernæs Fri fagskole. Indholdsplanerne offentliggøres og opdateres løbende – se de seneste indholdsplaner her:

Indholdsplaner efterskole 2025-26

Indholdsplaner fri fagskole 2025-26

Politikker på Bindernæs Efterskole

For at skolen kan fungere har vi nogle grundlæggende regler/politikker, som vi forventer alle overholder og er indforstået med.

Rygepolitik

Skolen er røgfri og eleverne må således ikke ryge på skolen eller i tilknytning til skolen Dvs. på ture, lejrskole, uden for skolens område i fritiden etc. Dette gælder også for snus, skrå, E-cigaretter, dampere og andre stoffer, der af sundhedsstyrelsen erklæres sundhedsfarlig og derfor frarådes.
Overtrædes forbuddet, udstedes der en advarsel og forældre indkaldes til møde på skolen.

Det er en klar forudsætning, at elever og forældre er indforstået med skolens rygepolitik inden indskrivningen.

Stoffer, alkohol og test

Al omgang med hash eller andre narkotiske stoffer, ligesåvel som ved alle andre eksperimenter, der har til formål at tilvejebringe eller forsøge at tilvejebringe en rus hos sig selv eller andre, betyder øjeblikkelig bortvisning.
Skolen forebeholder sig ret til at urin- og spytprøve teste eleverne, såfremt der måtte være mistanke om ulovlig indtagelse af stoffer/alkohol.

Mobiltelefon

Det forventes, at mobiltelefoner er på lydløs eller slukket i undervisningstimer og andre lignende samlinger/spisetider, således de ikke giver unødige forstyrrelser. Overtrædelse heraf kan medføre indragelse af mobiltelefonen i en periode.

Seksualpolitik

Det er ikke tilladt at have sex på skolen. Ved overtrædelse af forbuddet har skolen pligt til at oplyse forældrene, og de vil blive kontaktet med henblik på en løsning af problemstillingen. Gentagende overtrædelser kan medføre ophør af skoleopholdet.

Antimobbestrategi

Læs mere om antimobbestrategien på Bindernæs Efterskole i PDF-filen forneden og lær mere om skolens handleplan, som justeres en gang årligt.

 

Antimobbestrategi